פנינה חיות, סטודיו רותם | יוצרים נוף. צילומים: חן תמרי (בשיתוף PARQUETEAM)

מיה אור/טבע משלי/יום שני, 1 בפברואר 2022

טבע משלי // פנינה חיות

מעצבת הנוף פנינה חיות מאמינה שהקורונה חיזקה את ההנחה שבתקופה כל כך מאתגרת ״לגן יש יכולות ריפוי ושמירה על השפיות. לא פחות״, ושהעתיד הקרוב מזמן תנועה לכיוון של מגורים בפריפריה בחיפוש אחר בית עם גן

פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM

תעודת זהות

פנינה חיות, מעצבת נוף, מבעלי סטודיו רותם | יוצרים נוף.

ירוק בעיניים

״עיצוב נוף מאחד מבחינתי שתי אהבות גדולות, לאמנות ולטבע״, אומרת פנינה חיות. ״הצבעוניות של הצמחייה, הטיפול בטופוגרפיה שכמוהו כפיסול והשאיפה ליצור גן שמשדר הרמוניה ויזואלית, כל אלה משולים בעיני למעשה אמנות״.

עם עבר חקלאי וכבת למשפחה שהשרישה בה אהבה לטבע, פנייתה של חיות לעסוק בעיצוב גנים הייתה בבחינת כרוניקה ידועה מראש. היא למדה טכנאות נוף, ״כך זה נקרא אז״, בבית הספר לגינון ולשתלנות, ומאז היא חיה ונושמת את התחום.

הלקוחות מביאים איתם סיפור, חזון וחלומות, ותפקידו של המעצב הוא לאגד אותם לכדי משהו שלם והרמוני שמספק את המענה המבוקש. במישור האישי המפגשים עם הלקוחות מרתקים אותי כל פעם מחדש

״כשהתחלתי לעסוק בעיצוב נוף המבחר במשתלות היה דל לעומת כל השפע שקיים היום, וצריך היה לגייס הרבה דמיון ויצירתיות כדי להוציא מתחת ליד גן שראוי להיקרא גן מתוכנן ומעוצב. גנים הם מתחמים המשלבים בתוכם אלמנטים רבים ושונים, ולפיכך דורשים מהעוסקים בכך ידע והבנה, ובכלל זה להביא בחשבון התפתחות עתידית.

״הלקוחות מביאים איתם סיפור, חזון וחלומות, ותפקידו של המעצב הוא לאגד אותם לכדי משהו שלם והרמוני שמספק את המענה המבוקש. במישור האישי המפגשים עם הלקוחות מרתקים אותי כל פעם מחדש״.

לתפיסתה של חיות הגן הוא חלל מחייה וחלק אינטגרלי מהבית. תכליתו להסב הנאה לבעליו ויש בו, לדבריה, ״הרבה רבדים שהם מעבר לחזות יפה גרידא. כמו כל חלל מחללי הבית, הוא אמור להיות מקום חי שמשמש את האנשים, ובתוך כך מכיל פונקציות שונות כמו אזורי אירוח ואכילה, בריכה או מתקני ספורט ומשחק. השילוב המאוזן בין אסתטיקה לשימושיות הוא המהות והוא האתגר התכנוני״.

בהבט האסתטי חיות מעדיפה גנים במופע חמים וטבעי, שמספקים את תחושת הטבע ואת האווירה העולה ממנה, תוך שמירה על דיאלוג נכון עם הבית. ״עיצוב גן הוא עיצוב שנתפר לגופו, ייעודית למקומו ולבעליו, ולכן לא יכול לחזור על עצמו.

״היום יש שפע חומרי כך שאין בעיה להתאים את סוגי הצמחייה ואת האלמנטים השונים לבית הנתון. אנחנו תמיד משתפים פעולה עם האדריכלים־המתכננים ומקדישים לכך דיונים ארוכים במטרה לדייק את השילובים ולהגיע לתוצאה שתייצר את ההרמוניה אליה אנחנו חותרים״.

עד מאה מטר

״אין ספק שהקורונה, והמגבלות שהטילה על יציאה מהבית, חיזקו חיזוק עצום את ההכרה במשמעות של גן בחיי היומיום. אנשים שהו יותר בבית וכך יכלו לחוות את הגן ואת האיכויות והתועלות שהוא מביא איתו לעומק. אני באמת ובתמים מאמינה שבתקופה כל כך מאתגרת לגן יש יכולות ריפוי ושמירה על השפיות, לא פחות. מדובר בפיסת טבע, שמעצם הווייתה ניחנה ביכולת להשרות רוגע ושלווה טובה, ואני בטוחה שאנשים הרגישו כך.

אני מאמינה שתהיה יותר תנועה לכיוון של מגורים בפריפריה בחיפוש אחר בית עם גן. הסגרים והשהייה בין ארבעה קירות חידדו את ההבנה של איכות החיים שגן מעניק

״אני גם מאמינה, ואפילו מתחילה להרגיש, שתהיה יותר תנועה לכיוון של מגורים בפריפריה בחיפוש אחר בית עם גן. הסגרים והשהייה בין ארבעה קירות חידדו את ההבנה של איכות החיים שגן מעניק; את האפשרות להיות ׳בתוך׳ טבע חי ובאוויר הפתוח. אנשים הבינו כמה טוב וחשוב שהם נכללים כחלק מהמרחב הביתי־פרטי ויבקשו את זה לעצמם״.

דומם, צומח

״ לתפיסתי הבית והגן הם יחידה אחת, וצריך שתתקיים הרמוניה ביניהם. לכן, בשילוב בין דומם וצומח בגן, הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על איזון, תוך התחשבות במיקום הגן וברצון הלקוח. הבית הוא תמיד הציר המרכזי ונקודת המוצא, ושילוב הדומם בגן צריך לעבוד כהשלמה שלו, באופן שתחושת הטבע תישמר והוא לא ישתלט או יגבר על המראה הירוק״.

שנות הוותק והניסיון בעיצוב גנים גיבשו אצל חיות תובנות מקצועיות. ״אני מסתייגת נחרצות ממשטחי דק ולא משלבת אותם בגינות, כי לשיטתי הם אינם מתאימים למדינה שלנו והעץ אף דורש טיפולי תחזוקה. ההעדפה שלי היא לעולם לטובת אבן טבעית, שכמו כל חומר טבעי ההתיישנות שלה רק מוסיפה לה קסם מיוחד״. לאו נוסף של חיות מתייחס לדשא סינתטי: ״בשום פנים ואופן לא אשלב בגן, שכל מהותו היא להיות טבעי וחי, משהו שנראה ׳כמו׳״.

בבחירת העצים לגן, נוהגת חיות לשלב בין עצים בוגרים וצעירים. תלוי, היא אומרת, ״במטרה שהם הולכים לשרת. לדוגמה, אם מדובר בעצי צל או בעצים שנועדו להסתרה, אי אפשר להמתין שנים ארוכות עד שהם יגדלו וימלאו את הפונקציה המיועדת להם״.

צבעי שלכת משרים קסם ויופי רב. גן צריך להיות דינמי ולהשתנות עם חילופי העונות. אחרי הכול מדובר בפיסה של טבע שזוהי מהותו וזהו קסמו

אהבה מיוחדת שמורה מבחינתה לעצי שלכת. ״צבעי שלכת משרים קסם ויופי רב. גן צריך להיות דינמי ולהשתנות עם חילופי העונות. אחרי הכול מדובר בפיסה של טבע שזוהי מהותו וזהו קסמו״. ואת הקסם הזה, מוסיפה חיות, ״חשוב כמובן להאיר בשעות החשיכה בתאורת גן טובה ונכונה. תמונת הנוף שנוצרת כך היא מרהיבה במיוחד ומסבה עוד ממד של אסתטיקה ויופי רב״.

גינה במרכז הארץ

הגינה ששטחה שני דונם תוכננה באחת בערי המרכז, ונועדה לשרת שני בתים של אותה המשפחה; בית ותיק (שהיה ביתם הקודם) ובית חדש שנבנה על מגרש צמוד. הבעלים רצו גינה חמה וטבעית, אך מכיוון שהבית הוא מבנה מודרני, צריך היה ליצור שילוב מאוזן בין עיצוב שידבר בשפתו מחד, וישלים אותו בשכבת רכות חמימה מאידך.

תהליך התכנון נדרש להתמודד עם הפרש גבהים שנוצר בשל חיבור שני מגרשים, והאתגר העיקרי היה יצירת זרימה והמשכיות. החיבור נוצל כהזדמנות, כשהפרש הגבהים מייצר עניין משתנה והגן נחווה כתהליך מתפתח המכיל אזורים שונים ומזמן תחושות שונות. מדשאה גדולה ומשופעת משהו מהווה מרחב פתוח ואוורירי במרכזו, כשבחלקה  התחתון והמישורי ממוקמת בריכת שחייה.

הפונקציות השונות פזורות ברחבי הגן, ובכלל זה פינות ישיבה שונות זו מזו באופיין; פינת ישיבה ״סלונית״ ביציאה מהבית, פינת ישיבה א־פורמלית מתחת פרגולה המנותקת ממנו, פינת אוכל ומטבח חיצוני שמוצבים מתחת עצים המצלים עליהם, וליד הבריכה אפשר להתרווח על כורסאות שיזוף. בין העצים אפשר לתפוס שלווה על ערסל מפנק, והילדים יכולים ליהנות ממשחק בבית עץ.

הצומח בגן משלב עצים ירוקי עד כבסיס ירוק, עצי פרי ועצי שלכת, כשביניהם משולבת צמחייה מגוונת, משתרעת ועונתית־פורחת. לריצופי החוץ משמשת אבן בלוסטון בגימור מותז ומוברש, שנחתכה לפסים במידות אורך שונות והותקנה תוך הקפדה על רצף המשכי בין פסי האבן במשטחים השונים. עיצוב הגן ככלל התייחס לצירי מבט בין פנים וחוץ, כשבמסגרת זו טופלה גם חצר אנגלית שבבית, וכן גג החניה, שהפך כך למשטח מגונן משופע בצמחייה.