ליסטונה ג׳ורדנו. צילומים: מל

מיה אור/יום שלישי, 4 באפריל 2023

ליסטונה ג׳ורדנו: מגדירים מחדש את תפיסת הפרקט

ממגדלי יוקרה בדובאי ובניו יורק, דרך יאכטות וגלריות לאמנות, הבחירה של אדריכלים ומעצבים בסדרות הייחודיות של המותג האיטלקי המשלבות איכות קלאסית, עיצוב מודרני וחדשנות טכנולוגית

פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM

מה המשותף בין מגדל בורג׳ כליפה בדובאי, ביתו של האדריכל רפאל ריברה במקסיקו סיטי, גלריות לאמנות בלונדון ובוונציה, משרדי חברת היי טק בסן פרנסיסקו, יאכטה מפנקת, אולמות התצוגה של מותג היוקרה פרארי ודירת מגורים בניו יורק? לכאורה לא סביר למצוא מכנה משותף בין חללים כה־שונים במהותם ובייעודם, אבל מסתבר שבכל אלה, כמו גבעוד פרויקטים מרשימים מרובים בכל רחבי העולם, בחרו האדריכלים/מעצבים לשלב ריצופי עץ של מותג־העל האיטלקי ליסטונה ג׳ורדנו, מבית קבוצת מרגריטלי, המיוצגת בישראל על ידי חברת פרקטים.

הבחירה במותג ליסטונה ג׳ורדנו – Listone Giordano – היא הרבה מעבר לבחירת חומר ריצוף. המוצרים נושאים את מורשת האיכות של מרגריטלי, שהחלה את דרכה בשנת 1870 באומבריה, איטליה, כחברה משפחתית, יצרנית של אביזרים מכניים לחקלאות ויערנות. הם ניחנו באהבה גדולה לתחום העץ ובמחויבות למצוינות ולערכי קיימות ואיכות סביבה. ערכים אלה מתווים עד היום את דרכה המקצועית, שהתפתחה במהלך השנים לכיוונים נוספים. ליסטונה ג׳ורדנו הוא ה״הארד קור״ של פעילותה.

המותג משלב את ערכי הקבוצה עם חתירה לחדשנות ברוח הזמן, ומוכיח שפרקט יכול להיות לא רק עוד אחד מסוגי הריצוף, אלא הרבה מעבר לכך – אלמנט עיצובי ה״מלביש״ את החלל כפריט ריהוט מובחר לכל דבר ועניין.

ליסטונה ג׳ורדנו התגבש כמותג בשנת 1984, בעקבות מפגש של מרגריטלי עם פרופסור ג׳וליאלמו ג׳ורדנו, מדען וחוקר, שפעילותו האקדמית הוקדשה לחקר העץ. המפגש בין המדען, שהיה גם שוחר אמנות נלהב, לבין התשוקה לעולם העץ של מרגריטלי, הניב פיתוח שסימן דרך ״להיסטוריה חדשה״ בשדה ריצופי העץ: פיתוח לוחות במבנה דו שכבתי (שכבת עץ עליונה ושכבת ליבנה תומכת) המייצר איזון מושלם בין עמידות ללא פשרות לבין אסתטיקה המשמרת את מופעו הטבעי של העץ.

ואמנם, איכות המותג מתחילה בחומר עצמו, בעצים – עצי אלון בעיקר – המשמשים אותו כחומרי גלם וגדלים תחת פיקוח מבוקר ומחמיר, ביערות ובמנסרות המצויים בבעלות החברה בחבל בורגונדי בצרפת. שם העצים ממוספרים, מנוטרים ומטופלים ע״י בעלי מקצוע מיומנים, תוך מעקב שוטף וקפדני, המבטיח איכות גידול אופטימאלית. תהליכי עיבוד העץ מתבצעים במפעל בפונטיין, בורגונדי, והייצור מרוכז במפעל המתקדם של המותג במיראלדולו שבאומבריה.

נקודת המוצא של חברת מרגריטלי בתחומי החקלאות והיערנות והקשר האמיץ לטבע, באים לידי ביטוי בפעילות המותג למען איכות הסביבה; הן באופן התנהלותו האקולוגית בשטחי הגידול ובמפעלי הייצור, והן בפעולות שהוא נוקט בקנה מידה ארצי באיטליה, להגברת המודעות לנושא, דוגמת נטיעת 25 אלף עצי אלון באזור אומבריה, להחזיר עטרה של יערות שנכרתו במהלך ההיסטוריה.

סביבה, תרבות, אמנות

ההקפדה הבלתי מתפשרת על איכות חומר הגלם חוברת לחשיבות שמייחס המותג ליידע המקצועי ולמדיניותו המאמינה בקידום קשרים עם עולמות התרבות והאמנות; קיום פעילויות רלוונטיות ככנסים מקצועיים, אירועי אקספו המאפשרים חילופי ידע רב־תחומיים, ושיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיה ותרבות. מורשתו של ג׳ורדנו מונצחת באמצעות קרן מחקר ופיתוח foundation Guglielmo Giordano שהמותג מפעיל למעלה מ־20 שנה, וכמחווה ראויה נכלל גם בשמו. תכליתה של הקרן היא להמשיך ולהעמיק את הידע ההיסטורי והטכנולוגי, להרחיב ולקדם את מנעד השימושים בחומר, ובכלל זה לפתח יישומים חדשניים בעולמות האמנות, האדריכלות והעיצוב, שהיו כה קרובים ללבו של ג׳ורדנו ועומדים גם בלב עשייתו של המותג, שביסס את מעמדו כמוביל בתחום עיצוב הפנים.

בקולקציות הפרקטים מבית ליסטונה ג׳ורדנו נמצאות ״קלאסיקה״ Classica ״אטלייה Atelier ״ ו״נטורל ג׳ניוס״ Natural Genius – כל אחת מהן מציגה אופי מובחן ומציעה מנעד סדרות. קלאסיקה לשוחרי המראה הקלאסי־מסורתי על כל ערכי החמימות והיופי האלגנטי והעל זמני שמעניק העץ; אטלייה, לשוחרי הסגנון הטבעי, שמשלבת טכנולוגיה מתקדמת עם מיומנויות של עבודת יד ופרשנות עכשווית המעניקות לחומר יתר עושר ועומק; ונטורל ג׳ניוס לשוחרי חדשנות, שמבקשים ייחוד ו״משהו אחר״.

הקטגוריה הצעירה והפרועה נטורל ג׳ניוס שואפת לפרוץ את גבולות המוכר והידוע. מהותה, המקופלת בשמה, היא חיבור גאוניות הטבע ״יצרן העץ״, עם הכישרון האנושי. אך יותר מכל אפשר לראות בה מהלך גאוני לא פחות של המותג עצמו – מהלך שבבסיסו עומדת הבנה עמוקה של התרבות העכשווית והכרה ביכולתו של עיצוב להוות כלי לקידום חדשנות.

האדריכל דניאל לגו: ״זוהי הפעם הראשונה בעולם ריצופי העץ, שלאדריכל/מעצב יש אפשרות לקחת חלק בעיצוב של ריצוף, והמעורבות הזו היא תוצר של תנודת הזמן״

ההבנה היא שבהלכי הרוח המאפיינים את כלכלת זמננו ערכים כאסתטיקה, יצירתיות ותכנים רגשיים שמדברים אל האדם הם מרכיבים בעלי חשיבות מרבית. במסגרת זו רוקם ליסטונה ג׳ורדנו שיתופי פעולה עם נבחרת מובילה ומשובחת של אדריכלים ומעצבי על, במטרה לצקת בפרקט הוותיק ממדים יצירתיים־חדשניים, תוך שימור האיכויות ההיסטוריות־רגשיות שמייחדות אותו כחומר טבעי עתיק יומין.

סדרות הקולקציה מעידות על מעוף יצירתי ועושר רעיוני של יוצריהן, שבאמצעות הטכנולוגיות המתקדמות והעדכניות ביותר מיתרגמים לתוצרים אסתטיים מעוררי השראה המגדירים מחדש את תפיסת הפרקט. על הסדרות שהופיעו עד עתה חתומים שמות נחשבים מסצנת העיצוב הבינלאומית, וביניהם האדריכלים והמעצבים מיקלה דה לוקי ופיליפ ניגרו, דניאל לגו, פטריסיה אורקיולה, פאולה לנטי, מתאו טון, פאולה לנטי ונוספים.

בשנה האחרונה ״התעשרה״ קולקציית נטורל ג׳יניוס בשתי סדרות חדשות, שנחשפו לראשונה בשבוע העיצוב הבינלאומי במילאנו 2022. סדרת לופ Loop, שיצר האדריכל האיטלקי סבסטיאנו קנזו, אתגרה את יוצרה עם רעיון ליצור דיגום ייחודי, רנדומלי לכאורה, אשר בה בעת מייצר אסתטיקה המשכית־אחידה הנשענת על הכפלת אלמנט יחיד לכדי מופע כולל. קנזו מלהטט בה בין גבולות ואינסוף, תוך מתן פרשנות אסתטית המשמרת ממד מסורתי מחד, וטשטוש גבולות בין המוכר והחדש מאידך.

על הסדרה השנייה, פקטום, חתומים האדריכלים דנטה אוסקר בניני ולוקה גונזו, ושמה, הנגזר ממונח לטיני המגדיר את צורך באסתטיקה רוחנית, מבטא את החיפוש של העולם המודרני אחר תוכן רגשי־רוחני. בניני וגונזו שאבו השראה מאדריכל העל המנוח קרלו סקרפה, שנודע בחשיבות שייחס לפרטים, והפרקט שייצרו לאורה מבוסס על שלושה אלמנטים גיאומטריים ששילובם יחד מייצר אריח ריבועי. צורניות האלמנטים משלבת קווים ישרים עם קו קטום/אלכסוני בצבעוניות אחידה או במספר גווני עץ, כשאופן הנחתם מאפשר ליצור משטחים באינסוף קומפוזיציות ומקצבים ומופע חזותי ציורי משהו, שמתאים גם כחיפוי לקירות.

״זוהי הפעם הראשונה בעולם ריצופי העץ שלאדריכל/מעצב יש אפשרות לקחת חלק בעיצוב של ריצוף, והמעורבות הזו היא תוצר של ׳תנודת׳ הזמן״ היטיב להגדיר האדריכל דניאל לגו את הבסיס הרעיוני של קולקציית נטורל ג׳ניוס. הוא עצמו חתום על סדרת סלייד Slide המבוססת על מתמטיקה וגיאומטריה, ומשלבת כך מוטיבים אופקיים ואנכיים ליצירת אינסוף קומפוזיציות.

בין הסדרות הנוספות של הקולקציה אפשר למצוא את Biscuit, המגלמת את כתב ידה של פטריסיה אורקיולה בקונספט המושתת על רכות ומאפשר ליצור קומפוזיציות חופשיות של קווים וצורות. סדרת מדוק Medoc של מיקלה דה לוקי ופיליפ ניגרו שואבת השראה מבולי העץ הגולמיים, וככזו מייצרת המשכיות רעיונית לקורות העץ הישנות, ומהדהדת בחזותה זמני עבר בהם הקורות לא טופלו ליצירת מראה ישר כדי למנוע בזבוז חומרי.

פוקסטרוט Foxtrot של מתאו נונזיאטי מבוססת על תצורת ריבוע ושני מלבנים ליצירת מופע מאוזן בין קווים ופני שטח, צבעים וחומרים, ופריגל Perigal, של פאולה לנטי ״נודדת״ למשפט פיתגורס ולתיאוריית החיתוכים של המתמטיקאי הנרי פריגל. הסדרה, הקרויה על שמו ומאפשרת יישומים גמישים, ״מפרקת״ את תצורת המשולש הפיתגורסי לחיתוכים ריבועיים ומשולבת בצבעוניות המזוהה עם לנטי שמקנה לה הרמוניה ייחודית.

מכלול הערכים והאיכויות המגולם בריצופי הפרקט מבית המותג מציב עובדה ברורה; כשמורשת משתלבת עם השקעה מתמדת בפיתוח ועם מודעות גבוהה לעיצוב בפרספקטיבה של הלכי רוח הזמן, התוצאה היא משוואה מנצחת כמו זו שמציג ליסטונה ג׳ורדנו בחיבור הייחודי שהוא טווה בין טבע, טכנולוגיה ואסתטיקה.