בית כפרי במרכז. אדריכלות ותכנון: שרה ונירית פרנקל; צילומים: איתי בנית

פורטפוליו/שולחן עבודה/יום רביעי, 10 במאי 2023

שולחן עבודה // שרה ונירית פרנקל

שרה ונירית פרנקל הן אם ובת שחולקות משרד משותף. בתכנון שלהן אין שחקנים ראשיים ושחקנים משניים – הכל מתוכנן ומעוצב לפי צרכי ונוחות הלקוחות, בין אם מדובר בבית בכפר, במלון בוטיק בכנרת או במשרד שבו הן עובדות

פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM

המשרד

שרה ונירית פרנקל, אם ובת, בעלות משרד המתמחה באדריכלות, תכנון ועיצוב וילות, נחלות ומלונות. 25 שנים חלפו מאז התחלנו את דרכנו המשותפת, מספרת נירית: שרה, אימי, אדריכלית בהכשרתה, ייסדה את המשרד בשנת 1979, ועם סיום לימודיי הצטרפתי גם אני לשורותיו. לשיטתנו, ההפריה ההדדית והמאמץ המשותף הם המפתח ליצירת סביבת אירוח או מגורים מגוונת ובמקביל הוליסטית – חללים יצירתיים שמתוכננים בקפידה וכמקשה אחת. אין שחקנים משנה ושחקנים ראשיים.

בעבודה אנחנו משלימות אחת את השנייה וכל פרויקט מתנהל במשותף. אנחנו דוגלות בכך שחוץ ופנים אחד הם ובעשייה היומיומית אנחנו מתייחסות לאספקט הזה בהיבטים מרחבים. בתוך כך, Total Design הוא שם המשחק וכל תכנון מושתת על הבנת תוואי השטח והסביבה, ובניית פרוגרמה שהיא תוצר של ניתוח מעמיק של צרכי הלקוחות – העכשוויים ואלה העתידיים.

סביבת העבודה

המשרד שלנו תוכנן ועוצב בדמותנו. רצינו לייצר חלל שמערב מספר סגנונות ומעל לכל ישדר משפחתיות וחדוות יצירה. אווירה אישית ויחס האישי הם נר לרגלנו ואלה ערכים שאנחנו דואגות לפעול על פיהם כלפי הצוות והלקוחות. הם מצידם מחזירים באותו מטבע. במשרד הזה רואים ושומעים הכל. החלל כשלעצמו אוורירי ופתוח ועדיין מקיים חלוקה שמאפשרת פרטיות מסוימת. כולנו עובדים באותו חלל על אותם פרויקטים, ואלה הבאים חשופים לעשייה בכל רגע נתון.

חשוב היה לנו לייצר מרחב שתואם את הסגנון העיצובי שלנו: חלל שמערב בו־זמנית אלמנטים קלאסיים וכפריים עם סממנים מודרניים יותר. לתחושתנו, כל אחד יכול למצוא בו מוטיבים שאליהם הוא מתחבר. ההוויה ביתית והאלמנטים המשרדיים ברובם מוטמעים ונסתרים. נתנו כאן מקום של כבוד לאמנות ויצרנו תצוגה דינמית מתחלפת של הפרויקטים שמוקרנים כל העת על מסך ייעודי בחדר הישיבות.

המסה העיקרית של המחיצות, אלה המגדירות את החללים, עשויה זכוכית שמאפשרת לאור הטבעי לשטוף גם את החללים הפנימיים. התאורה מצידה מגבה ומותאמת לקונספט העיצוב. חדר הישיבות שוקק חיים ומהווה מוקד דינמי שאת ההתרחשות שבו אפשר לראות מכל זווית בחלל, מבלי שתפריע לעשיה השוטפת בשאר המחלקות.

לוח השראה

לוח ההשראה הוא תמיד תוצר של צרכי הלקוח שמולו אנחנו עובדים. ההשראות והמוטיבים שאנחנו מתכננים הם למעשה תרגום ישיר של החלומות והמאווים, נגזרת של היכרות מעמיקה עם בעלי הנכס, שמתעדכנים כל העת תוך כדי תהליך התכנון והבניה.

אנחנו מתכננים ומעצבים בתים לאנשים – לכן לוח ההשראה נבנה בדמותם. אנחנו מצידנו מנתבים את התובנות שאנחנו מקבלים למקומות מזוקקים שנכונים אסתטית ועיצובית – תמונת מראה למה שנכון ומתאים עבור הלקוח. לוח ההשראה יכול להשתנות מקצה לקצה בין החללים השונים ולעיתים חדר אחד מבטא כמה תפיסות עיצוב במקביל. המטרה היא לתכנן סביבת מגורים שיהיה נעים ונוח להשתמש ולחיות בה.

בית כפרי במרכז. אדריכלות ותכנון: שרה ונירית פרנקל; צילומים: איתי בנית

בית ביישוב כפרי

בית ששוכן ביישוב כפרי במרכז ושטחו כ־500 מ״ר, עוצב בסגנון כפרי מאופק עם נגיעות קולוניאליות ותעשייתיות. ברחבי הבית שילבנו אלמנטים בגווני אבן וגרייז׳ ופריטים מעץ גושני, חבל וקש. היישוב הוא נוף ילדותה של אם המשפחה, שם היא נולדה. חלקת האדמה שרכשו צופה לנופים פראיים.

מעטפת המבנה כפרית היא לא גרנדיוזית או מתחכמת מדי. מעטפת קומת הכניסה חופתה בריקים ונראית כנובעת מהאדמה. לעומתה הקומה העליונה חופתה טיח שמעדן את המסה ומונע עומס ויזואלי. הגג בנוי רעפים – נותר נאמן לסגנון הכפרי ומחפה את המרפסות שבהיקף המבנה. את הקונספט משלימים אלמנטים מעץ כמו התריסים, קורות העץ ופרגולות מעץ גושני שנצבע בטכניקת ווש.

בקדמת הבית כביש גישה ומשני צדדיו בתי השכנים, לכן נפתחו הוויטרינות המשמעותיות לעבר החזית האחורית שצופה ליערות והרים. עם הכניסה לקומת הקרקע נגלה בפני הבאים עומק המגרש וברקע גרם המדרגות שעוטף את פיר המעלית והסלון. הוא נותק במתכוון מפינת האוכל והמטבח בכדי לאפשר אירוח אינטימי יותר.

הבית מורכב מעירוב סגנונות, לדוגמה מעלית המתכת שהיא ״פיס” קולוניאלי-תעשייתי, אל מול גרם המדרגות הקלאסי שעוטף אותה, שם השתמשנו בשלחי עץ אלון ובמעקה ברזל בעבודת יד על ידי מסגר אומן. בכדי להעצים את תפיסת העיצוב השתמשנו באלמנטים מבית ״פרקטים: בריצוף החוץ עבדנו עם אריחים מאבן צפחה; בפרקט שבחלל הציבורי השתמשנו בפרקט מבית המותג הבלגי ARBONY; ובאזור בריכת השחייה באריחים מאבן גרניט.

פינת האוכל והמטבח תוכננו כיחידה אחת ועוצבו בסגנון בראסרי־תעשייתי. הדבר בא לידי ביטוי בגוון הכהה של יחידת הנגרות הגבוהה במטבח, בנגיעות של פליז, במשטחי עץ ובכיסאות קש. בחרנו להוסיף קורות עץ גושני בגוון עצי מוברש ,וקיר האבן שהורכב מקוקטייל אבנים בפלטה צבעונית, ששימשה עבורנו כרפרנס לגוונים של אלמנטים בולטים בחלל המטבח.

על שולחן העבודה

אנחנו עובדים על הרבה פרויקטים במקביל. מהמסקרנים שבהם הוא מלון בוטיק ששוכן לשפתה הצפון־מערבית של הכנרת שבנייתו עתידה להתחיל בחודש הקרוב. במלון מתוכננות לקום כ־40 סוויטות, והקונספט הוא של כפר נופש High End בעיצוב כפרי מקומי, ברוח הסביבה והאזור; מרחב חוויתי שאידיאלי למשפחות ולנופשים מחו״ל.

הקומפלקס שוכן על צלע הר שבה יש הפרש גובה של 13 מטרים בין צד אחד לשני, לכן המבנים מדורגים בהתייחס לתוואי השטח ולטופוגרפיה המאתגרת של ההר. התקרות בחלקן תהיינה משופעות וגבוהות במיוחד, ובעיצוב ישולבו אבני בזלת לצד מגוון אבנים מקומיות.